Poradnik dla poszkodowanych

Wypadek przy pracy, wypadek komunikacyjny, czy wypadek podczas prac na gospodarstwie rolnym to sytuacje, które mogą dotknąć każdego z nas. Jakie należy podjąć działania, do kogo się zwrócić, czego i kiedy można żądać oraz w jakiej wysokości – na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć w ramach serii wpisów poświęconych tematyce odszkodowań. Seria wpisów będzie realizowana w ramach: „Poradnika dla poszkodowanych”

Inaugurujący wpis będzie stanowił odpowiedź na pytanie: Co zrobić po wypadku? 

Doświadczenie wskazuje, iż w wielu przypadkach osoby poszkodowane nie wiedzą, jakie czynności należy podjąć w razie zaistnienia szkody, aby w przyszłości proces dochodzenia należnych im świadczeń przebiegał sprawnie i bezproblemowo. Dlatego też poniżej przedstawione zostały najistotniejsze informacje dotyczące czynności, jakie należy podjąć po powstaniu szkody.

Naturalnym odruchem każdego poszkodowanego powinno być udokumentowanie zaistnienia zdarzenia. Nie jest przecież tajemnicą, że to okoliczności danego przypadku decydują o tym, czy w ogóle jakiekolwiek świadczenia będą należne poszkodowanemu. Stąd też wskazanym jest zadbanie o to, aby przebieg zdarzenia został możliwie najdokładniej udokumentowany.

Jednym z podstawowych dokumentów mogących potwierdzić przebieg zdarzenia jest dokumentacja sporządzona przez Policję wezwaną na miejsce zdarzenia. Dlatego też wszędzie tam, gdzie doszło do wypadku komunikacyjnego, przewrócenia, upadku lub innego zdarzenia zagrażającego zdrowiu lub życiu warto wezwać Policję. Wezwanie Policji może okazać się nieocenione, nawet jeśli postępowanie karne zakończy się umorzeniem. Zebrane w toku trwającego postepowania przygotowawczego dowody będą mogłyby być wykorzystane na etapie zgłoszenia szkody i przyczynić się do przyspieszenia procesu weryfikacji szkody. 

Jeśli wezwanie Policji nie jest w danej sytuacji możliwe, zasadnym jest wykonanie zdjęć/filmu z miejsca zdarzenia oraz ustalenie danych świadków, którzy mogliby ewentualnie potwierdzić przebieg wypadku. 

W przypadku wypadków przy pracy przydatnym dokumentem może być protokół powypadkowy, a w przypadku osób zatrudnionych np. na umowie zlecenia karta wypadku. W dokumentach tych zazwyczaj wskazane zostają najistotniejsze okoliczności zdarzenia.

Wykonanie tych prostych czynności pozwoli w przyszłości na uniknięcie problemów związanych z wykazaniem okoliczności wypadku i ustaleniem podmiotu odpowiedzialnego za zdarzenie. 

Poza udokumentowaniem przebiegu zdarzenia już od momentu zaistnienia zdarzenia szkodowego warto również pamiętać, aby dążyć do możliwie najpełniejszego udokumentowania wszelkich wydatków związanych z doznaną szkodą oraz konsekwencji tego wypadku na zdrowie i życie poszkodowanego. 

W zakresie dokumentowania wydatków można w zasadzie powiedzieć, że poszkodowany powinien zachować wszelkie paragony, faktury i potwierdzenia zapłaty za wszystkie możliwe usługi i towary nabywane w związku z wypadkiem. Im bardziej szczegółowo udowodniony zostanie zakres szkody, tym większa szansa na pełne odzyskanie poniesionych wydatków.

Co do dokumentowania konsekwencji wypadku to warto zadbać o zgromadzenie odpowiedniej dokumentacji medycznej. Zakładając, że w wyniku wypadku nie było potrzeby hospitalizacji (wówczas zakres obrażeń będzie wynikał z karty informacyjnej Szpitala), podczas pierwszej wizyty po wypadku u lekarza rodzinnego lub specjalisty, należy wyraźnie wskazać, jakie dolegliwości występują oraz, że są one następstwem zdarzenia szkodowego. Dobrze, aby w historii leczenia znalazły się również informacje o zgłaszanych dolegliwościach bólowych, występujących ograniczeniach. Zawarcie takich informacji z pewnością korzystnie wpłynie na ustalenie wpływu wypadku na stan zdrowia poszkodowanego.

Wskazane wyżej kwestie wydają się być prozaiczne, jednakże bardzo często okazuje się, że osoby poszkodowane znajdujące się po raz pierwszy w takiej sytuacji często zaniedbują wskazane wyżej kwestie co w przyszłości może stanowić przyczynę wielu problemów związanych z uzyskaniem należnego odszkodowania.

W oparciu o powyższe można stwierdzić, że skuteczne uzyskanie, jak najwyższego odszkodowania to nie tylko kwestia znajomości prawa, ale także a może przede wszystkim zgromadzenia odpowiednich dokumentów, w oparciu, o które określone roszczenia będą mogły być sformułowane, a następnie udowodnione. 

Oczywiście, nie jest też tak, że ewentualny brak dokumentów przekreśla szanse na uzyskanie należnego odszkodowania. Wydaje się, że doświadczony pełnomocnik powinien być w stanie wykazać zaistniałą szkodę w toku procesu sądowego korzystając z wielu narzędzi i instytucji, jakie oferują przepisy postępowania cywilnego, nawet jeśli uprzednio poszkodowany nie dołożył należytej staranności w zakresie gromadzenia dowodów.

Jeśli zatem Ty Drogi Czytelniku lub osoba Ci bliska uległa wypadkowi i chcielibyście uzyskać informację, co warto w danej sprawie zrobić, zapraszam do kontaktu. 

Radca prawny Kamil Pawlik Lublin